Rozdział 3

Chatper 3: The Valiant

autor: Kwazi

22. Goland Coal City

Warunek zwycięstwa: Save Olan!

Przeciwnicy:
3x Thief
2x Chemist
1x Mediator

Poziom(y) wrogów: 18-21

Po walce:
12000 gil
+ 1500 gil
+ Battle Dict

Taktyka:

W tej walce musimy ocalić Olana – brzmi to dramatycznie, ale w rzeczywistości jest to stosunkowo proste. Olan rzuci na wrogów Galaxy Stop (nakłada Stop, Don’t Move, Don’t Act), co spowoduje wyłączenie z walki przynajmniej połowy przeciwników. W pierwszej kolejności powinniśmy zaatakować tych, którzy nie zostali unieruchomieni. W drugiej kolejności wykańczamy tych, którzy “zesztywnieli”. Mediatorem na dachu nie trzeba się przejmować – zostaw go na koniec. Summoner niech atakuje od razu – Golem w tej walce jest raczej niepotrzebny…

Uwagi:

Thief najbliżej Ciebie ma niezły sztylet – jeśli chcesz, możesz mu go ukraść. Przed walką w sklepie dostępne są już X-Potiony. Proponuje się zaopatrzyć w słuszną ilość, sprzedając jednocześnie wszystkie posiadane Potiony/Hi-Potiony.

23. Back gate of Lesalia Castle

Warunek zwycięstwa: Defeat Zalmo!

Przeciwnicy:
Zalmo (Holy Priest)
3x Knight
2x Monk

Poziom(y) wrogów: 20-24

Po walce:
13000 gil
+ Ether

Taktyka:

Nie ma wielkiej różnicy w początkowym rozstawieniu postaci. Postaraj się w każdym z dwóch składów mieć w miarę wyrównane siły. Pamiętaj, aby mieć 3 wojowników i 2 magów. Zalmo (jako Priest) będzie unikał bezpośredniej walki i zwieje na tyły lecząc i nakładając pozytywne statusy na swoje jednostki. Musisz więc załatwić przed nim przynajmniej połowę wrogów, zanim będziesz mógł w miarę bezproblemowo dobrać się do niego. Nie atakuj od razu – spokojnie rzuć Golema i ustaw swoje jednostki na dogodnych pozycjach do ataku. Dopiero po tych przygotowaniach wyprowadź natarcie. Jeśli od razu wyrwiesz Ramzą naprzód, zakończy się to rychłym zgonem naszego bohatera… Summonerem postaraj się klasycznie upolować kilku przeciwników naraz, podobnie Wizardem. Wojownikami atakuj raczej na dystans – Earth Slash, Jump, Throw. Alma rzuci na Ramze masę pozytywnych statusów, więc w miarę łatwo powinieneś wykańczać kolejnych wrogów. Gdy już wszyscy poza Zalmo padną lub będziesz miał do niego dostęp – atakuj. Po osiągnięciu krytycznego stanu HP Zalmo zwieje, a walka zakończy się sukcesem.

Uwagi:

W walce jako Guest po naszej stronie walczyć będzie Alma – siostra naszego bohatera. Będzie się raczej trzymała z tyłu i wspomagała brata. Po walce przyłączy się jako Guest – rozbrój ją, bo nie będzie miała już okazji powalczyć. Przed wejściem do Orbonne Monastery daj save pod osobnym slotem – czeka Cię tam ciąg bardzo wymagających walk.

24. Underground Book Storage Second Floor

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
3x Lancer
2x Time Mage
1x Chemist

Poziom(y) wrogów: 22-25

Po walce:
19300 gil
+ Battle Dict

Taktyka:

Priorytet – wyeliminowanie Chemista. W drugiej kolejności skup się na Lancerach, a na koniec zostaw sobie Time Mageów. Jak najszybciej rzuć Golema, a następnie wojownikiem z największą liczbą HP stań na schodach – zapobiegnie to przedostaniu się wrogich Lancerów na górę. Jednocześnie zaatakuj z dystansu Wizardem i Ninją Chemista. Jeśli dasz radę dojść do niego kimś jeszcze, nie wahaj się i zlikwiduj go jak najszybciej. Gdy Chemist padnie skup się na Lancerach – osacz jednego i atakuj do upadłego. Summoner i Wizard niech pozostaną poza zasięgiem wroga i wspomagają wojowników: Wizard – pełna ofensywa, Summoner – wyjątkowo niech leczy kompanów, ale jeśli wszyscy są w miarę zdrowi to przystąp nim do ofensywy. Likwidacja Time Mageów to czysta formalność.

Uwagi:

Po raz kolejny nieoceniony jest tutaj Auto Potion. W Lancerów ciężko trafić, ale trzeba próbować do skutku. Po walce dostaniesz możliwość wykonania save – radzę skorzystać…

25. Underground Book Storage Third Floor

Warunek zwycięstwa: Defeat Izlude!

Przeciwnicy:
Izlude (Blade Knight)
2x Archer
2x Knight
1x Summoner

Poziom(y) wrogów: 21-26

Po walce:
13900 gil
+ Defense Armlet

Taktyka:

Wpierw wyeliminuj Summonera jednocześnie rzucając Golema na siebie. Wojownicy niech skupią uwagę Knightów, podczas gdy Wizard i Summoner zajmą się Archerami. Gdy na placu bitwy pozostanie sam Izlude – zaatakuj pełną mocą. Gdy przeciwnik osiągnie krytyczny poziom HP – zwieje.

Uwagi:

Izlude dzięki technice Jump dysponuje olbrzymim zasięgiem i wcale nie ma ochoty na walkę wręcz. Jeśli dysponujesz wojownikiem o naprawdę dużym zasięgu, możesz spróbować od razu podejść do przeciwnika. Bardzo pomaga kombinacja Auto-Potion z X-Potion – najlepiej, aby wszyscy znali już tą umiejętność. Po wygranej zapisz grę.

26. Underground Book Storage First Floor

Warunek zwycięstwa: Defeat Wiegraf!

Przeciwnicy:
Wiegraf (White Knight)
2x Archer
2x Knight
1x Wizard

Poziom(y) wrogów: 21-27

Po walce:
20500 gil
+ 2500 gil

Taktyka:

To może być ciężka walka, jeśli twój team jest poniżej levelu przeciwników. Pozostali kompani Wiegrafa nie stanowią większego zagrożenia – nie musisz z nimi walczyć i lepiej skupić się na głównym przeciwniku. W pierwszej turze rzuć (klasycznie) Golema i rozprosz jednostki – Wiegraf dysponuje technikami, które mogą trafić po kilku członków drużyny, więc lepiej nie ryzykować. Jednocześnie rzuć na wojowników Haste/Protect i w drugiej turze zaatakuj nimi z pełną mocą (koniecznie najsilniejszym od tyłu, resztą po bokach), Wizard niech użyje Flare a Summoner coś optymalnego (w zależności od sytuacji – krótko ładujący się summon ofensywny lub uzdrawiający). W razie potrzeby – powtórz poprzedni styl ataku. Aby wygrać walkę musisz tym razem pozbawić go całego HP

Uwagi:

Wiegarf jest piekielnie wytrzymały, silny jak na tą część gry i ma świetne uniki. Ten ostatni problem można ominąć dając postaci walczącej wręcz jako Support Ability komendę Concentrate (Archer). Nie jest to jednak aż tak konieczne. Do tego jego reakcja na atak z bliska to Counter. Pamiętaj o Auto-Potion i Two Swords u Ramzy.

27. Grog Hill

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
2x Chemist    
2x Squire
1x Archer
1x Thief

Poziom(y) wrogów: 25-27

Po walce:
15800 gil
+ Mythril Gun

Taktyka:

Największe zagrożenie stanowią tutaj Chemist – ich wyeliminuj jako pierwszych, uprzednio rzucając nieśmiertelnego Golema. Dojście do wroga zajmie Ci jedną turę, więc warto by nałożyć na siebie jakieś “koksy”. Po załatwieniu dwóch Chemistów kolejny cel to ten, który znajduje się najbliżej Ciebie.

Uwagi:

Prosta i przyjemna walka po przeprawie w Orbonne.Monastery.

28. Yardow Fort City

Warunek zwycięstwa: Save Rafa!

Przeciwnicy:
Malak (Hell Knight)
3x Ninja
2x Summoner

Poziom(y) wrogów: 23-28

Po walce:
15300 gil
+ 2500 gil
+ Ygyu Darknes
+ Holy Water

Taktyka:

W tej walce nie możemy dopuścić do zgonu Rafy. Zadanie ułatwia fakt, że będzie się dziewoja trzymała raczej z tyłu i nie będzie się tym samym narażała na bezpośrednie starcia z wrogami. Rozpocznij od jak najszybszego podejścia twoimi wojownikami w okolice bramy lub, jeśli masz możliwość, wejścia na mur. Summonerem rzuć Golema i podejdź pod mur tak, aby móc bezpiecznie rzucać summony w następnych turach. Wizardem od razu podejdź i zaatakuj z magii. Najpierw wyeliminuj Malaka – wystarczy doprowadzić go do krytycznego stanu HP. Następnie zajmij się jak najszybciej jednym z Summonerów – o ile to możliwe, to zadanie powierz Twojemu Summonerowi oraz Wizardowi, a wojownikami skup się na Ninjach i nie dopuść by wyszli poza mury. Systematycznie eliminuj wrogów, najlepiej przy użyciu technik obszarowych.

script type=

Uwagi:

W tej bitwie po Twojej stronie jako Guest walczyć będzie Rafa, która po zwycięstwie przyłączy się tymczasowo do Ciebie. Nie zapominaj o zapasie X-Potionów przed walką i o HP Rafy w czasie walki.

29. Yugo Woods

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
2x Time Mage
2x Wizard
1x Ghoul
1x Ghast
1x Revnant

Poziom(y) wrogów: 27-35

Po walce:
21200 gil
+ Phoenix Down
+ Phoenix Down

Taktyka:

Starcie z samymi martwiakami – zmień wszystkim job na Chemist i zarzuć wroga Phoenix Downami. Nie ma tu żadnej filozofii – atakuj tego, do kogo masz najbliżej. Dla lubiących się niepotrzebnie bawić – magia ognia jak najbardziej wskazana.

Uwagi:

Wrogowie “ludzcy” również są martwiakami – mają status Undead. Po walce “rozbierz” Rafe do naga i daj jej job o jak najmniejszej ilości HP. Poza tym, jeśli przeciętny level Twojej drużyny nie przekracza jeszcze 30 radzę potrenować nieco i nauczyć wszystkich potrzebnych umiejętności. Również dobrym pomysłem jest zakupienie najlepszego ekwipunku. Przed dalszą drogą koniecznie daj save pod osobnym slotem.

30. At the gate of Riovanes Castle

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
Malak (Hell Knight)
3x Archer
3x Knight

Poziom(y) wrogów: 24-29

Po walce:
22000 gil
+ Elf Mantle
+ X-Potion
+ Hi-Potion

Taktyka:

W pierwszym składzie polecam Ramze i Wizarda (dobrze, jeśli posiada już Math Skill jako drugi zawód). W drugim – dwóch wojowników (Monk/Lancer/Ninja) i Summonera. Tym ostatnim rzuć Golema, a wojakami zaatakuj Knighta z lewej strony – następnie wespnij się na mury. Summoner niech uszkodzi Knighta “schowanego” w fosie (tego z Float), którego dobije Wizard lub wojownik jakąś techniką dystansową. Będąc na górze systematycznie wykończ Archerów. Ramza niech zajmie się na spółkę z Wizardem najbliższym Knightem, a następnie uda się na mury wspomóc kompanów w eksterminacji Archerów. “Zaraz… A co z Malakiem?”- zapytacie… Otóż nic – ucieknie on, gdy Rafa zginie (co nie będzie problemem, jeśli rozebrałeś ją tak jak radziłem…). Kompletnie nie należy zawracać nim sobie głowy.

Uwagi:

Przed walką zobaczymy krótką scenkę. Tu również proponuje save pod osobnym slotem – po zakończeniu walki nadpisz save i przygotuj się na najcięższą przeprawę w grze…

31. Inside of Riovanes Castle

Warunek zwycięstwa: Defeat Wiegraf! (część pierwsza),
Defeat Velius! (część druga)

Przeciwnicy:
Wiegraf (White Knight)
Velius (Warlock)
3x Archaic Demon

Poziom(y) wrogów: 27-29

Po walce:
14400 gil

Taktyka:

W pierwszym składzie Ramza i najlepszy wojownik, w drugim wojownik, Wizard i Summoner. Podam dwie taktyki – pierwsza mojego autorstwa sprawi, że bez problemu pokonacie obu Bossów jednym ciosem (to nie żart!). Druga – będzie raczej standardowa (szykujcie się na najcięższą przeprawę w tej grze).
Dokładny opis tego, jak należy wyposażyć Ramze i resztę ekipy podaje w “Uwagach”.

Taktyka “obaj na jeden strzał”:

I część – 1 na 1 z Wiegrafem:
Wróg jest potężny i do tego bardzo szybki. Używać będzie namiętnie Lighting Stab – zabiera około 150 HP. Nasze zadanie – nie atakować! Wpierw należy umiejętnie uciekać przed wrogiem – na początku do rogów mapy, jak Wiegraf do nas podejdzie – uciekamy na drugi koniec planszy i tak w kółko. Ucieczkę należy uwieńczyć rzuceniem na siebie Yell (Speed +1). Jeżeli zawiedzie Auto-Potion – leczymy się Chakrą. Kiedy będziemy na tyle szybcy, aby jechać 3 lub 4 razy pod rząd, zamiast Yell zaczynamy koksować się Accumulate. Nie będzie to trwało zbyt długo – gdy już siła osiągnie taki poziom abyśmy mogli zadać 999 obrażeń – zabijamy Wiegrafa.
II część – Velius:
Po rozpoczęciu walki podejdź do Bossa i walnij go za 999… I to tyle.

Taktyka “normalna”:

I część – 1 na 1 z Wiegrafem:
Postaraj się atakować od tyłu. Gdy nie zadziała Auto-Potion – ulecz się (Item/Chakra). Należy jak najszybciej unicestwić wroga – tu nie ma za dużej filozofii.
II część – Velius:
Ramzą i najszybszym wojownikiem (Ninja mocno wskazany) zaatakuj Veliusa. Resztę jednostek rozprosz na dużym obszarze w miarę możliwości. Wizardem i Summonerem w miarę możliwości rzuć czary na Bossa – jeśli jest poza zasięgiem skup się na jego pomocnikach. Drugi wojownik niech wspomoże magów atakując ich cel. Velius zacznie zapewne od rzucenia summona Cyclops – zanim się naładuje warto dopilnować, aby nie zabił/uszkodził więcej jak dwie Twoje postacie. Musisz konsekwentnie atakować Bossa, wskrzeszać poległych i cały czas pilnować zdrowia. Jeśli masz niski level i nie zdecydowałeś się na pierwszą taktykę – to nie zazdroszczę. To bez wątpienia najcięższy pojedynek w całej grze…

Uwagi:

Taktyka “obaj na jeden strzał”:

I część – pojedynek sam na sam z Wiegrafem. Ramza musi być Monkiem (z uwagi na dostępność techniki Chakra) z wyuczonym minimum Move +2 (Move +3 byłoby idealne) Auto-Potion (chyba nie musze mówić, że obowiązkowo?) oraz Equip Armor (nasz Monk wyposaży się w zbroję i hełm, co drastycznie podniesie jego HP) lub Two Swords (jeśli nie chce nam się potem za dużo “koksować” poprzez Accumulate – wtedy suma dwóch ciosów musi wynosić co najmniej 999). Jako drugi job obowiązkowo dajemy Guts (Yell i Accumulate).
II część – pojedynek z Veliusem. Boss ma dokładnie 999 HP – stąd powyższe “koksowanie” w pierwszej walce, które pozostaje naszemu bohaterowi po zabiciu Wiegrafa. Dzięki powiększonym statystykom Ramza będzie mógł rozpocząć jako pierwszy, by podejść i jednym ciosem zabić Veliusa. Reszta drużyny jest praktycznie bez znaczenia

Taktyka “normalna”:

I część – polecam opancerzyć Ramze od stóp do głów – job Lancer, Knight – ewentualnie Monk z Equip Armor. Wysokie HP to podstawa w następnej części jeśli to Ramza ma iść na pierwszy ogień.
II część – pojedynek z Veliusem. Nie skupiaj się zanadto na jego pomocnikach. Twoja drużyna musi mieć to, co w danej chwili jest najlepsze w sklepach (czytaj: najdroższe i daje najwięcej HP/MP i obrażeń/siły magicznej). Wizard – drugi zawód Math Skill/Punch Art (jeśli nie mamy Math Skill musimy czymś odnawiać magie i się leczyć – Chakra) atakuj najlepiej Math Skill + Flare (jeśli nie masz jeszcze wyszkolonego go jako Calculatora – używaj normalnej Black Magic), Magic Attackk UP (lub Short Charge jeśli nie masz Math Skill), Auto-Potion, Move +2/ +3. Sumonner – Punch Art jako drugi job (Chakra/Revieve), Auto-Potion, Short Charge, Move +2/ +3. Wojownicy – również z Punch Art, Auto-Potion, Attack UP, Move +2/ +3.
Po tej prostej – lub ciężkiej -  przeprawie daj upragnionego save’a.

32. Roof of Riovanes Castle

Warunek zwycięstwa: Protest Rafa!

Przeciwnicy:
Elmdor (Arc Knight)
2x Assassin

Poziom(y) wrogów: 28-33

Po walce:
10000 gil

Taktyka:

Do walki wystaw prócz Ramzy dwóch wojowników i Wizarda. Uważaj na towarzyszki Elmdora – dysponują one 100% Stop oraz Death z bliska, więc o ile nie masz na sobie zabezpieczeń przed tymi statusami postaraj się wykończyć je jak najszybciej. Ninja o dużym zasięgu nadaje się do tego perfekcyjnie. Potem należy tylko dobić ową zabójczynię Ramzą bądź Wizardem. Wbrew pozorom prosta walka.

Uwagi:

Na Summonera nie ma tym razem miejsca w składzie, gdyż jego zajmuje Guest Rafa. Malak jest nieprzytomny i nawet nie próbuj go ożywić – nie da się. Walka zakończy się zwycięstwem, gdy którykolwiek z Twoich przeciwników osiągnie krytyczny poziom HP. Porażka czeka nas w wypadku zabicia Rafy – należy więc czym prędzej przystąpić do eliminacji przeciwników. Zabójczyniom można skraść bardzo rzadkie i cenne akcesoria – jednak z uwagi na opisane powyżej umiejętności, jakimi dysponują, zalecam ostrożność. Po zakończeniu walki będziemy mogli przyłączyć do drużyny Rafe i Malaka na stałe.