Tutaj znajdziecie wiadomości, które ułatwią Wam zarówno pierwsze minuty zabawy w czarodzieja, jak i w późniejszych fazach rozgrywki, gdy niektóre zaklęcia będą na wagę złota. Poniżej widnieją podstawowe wiadomości o systemie magii FF 8 oraz tabelki, w których zawarte są: spis dostępnych w grze czarów i opis metod ich pozyskiwania.
1. Moja pierwsza lekcja czarowania
Zapewne sami zauważyliście, że system magii diametralnie się zmienił – zniknęły Materie znane z FF7, a na ich miejscu pojawiły się… zaraz, zaraz przecież tu nic nie ma?!! Gdzie są te czary??! No właśnie i tu dochodzimy do sedna sprawy – w Final Fantasy 8, by móc użyć zaklęcia, trzeba najpierw je zdobyć od przeciwników lub w specjalnych punktach, gdzie przepływa energia magiczna (Draw Pointy). Do tego celu służy komenda Draw, w którą można wyposażyć postacie połączone z GFami. Mając komendę przyłączoną, podchodzimy do Draw Pointu i wciskamy przycisk akcji, po czym program poprosi o zatwierdzenie pobierania czaru. Podczas walki postępujemy podobnie, jak w przypadku Draw Pointów, wybierając Draw zamiast ataku. Pojawi się lista zaklęć, którymi potwór dysponuje, a następnie dwie możliwości, co zrobić:
- Stock – pobranie czaru i umieszczenie go na „składzie” bohatera;
- Cast – rzucenie wybranego przez nas zaklęcia z tych posiadanych przez przeciwnika;
Odłożone przez nas na „składzie” czary będzie można użyć, za pomocą polecenia Magic (Draw -> Cast ogranicza wybór tylko do zaklęć posiadanych przez wroga), a to wyposaża się tak samo jak Draw.
Zaklęcia wykorzystuje się także do zwiększania statystyk postaci, ale ta kwestia jest omówiona w osobnych działach.
2. Grimuar młodych czarodziei
Skoro mniej więcej wiecie, jak używać magii nadszedł czas, by powiedzieć czym da się w Final Fantasy 8 czarować. W tabelce prezentuję spis wszystkich dostępnych w grze zaklęć, wraz z kilkoma informacjami o każdym z nich.
Nazwa | Typ Magii | Żywioł | Opis/Działanie |
---|---|---|---|
Aero | żywiołowa | Wiatr | Zaklęcie Wiatru małej mocy, działa na pojedynczą istotę |
Apocalypse | bezżywiołowa | – | Najpotężniejsze zaklęcie w grze, zadaje duże obrażenia całej grupie |
Aura | wspomagająca | – | Pod jej wpływem postacie mogą bez ograniczeń korzystać z Limit Breaks |
Berserk | statusowa | – | Cel wpada w amok i atakuje wroga aż do śmierci (jego lub swojej). Nad postacią w amoku nie mamy żadnej kontroli |
Bio | status/żywioł | Trucizna | Zadaje obrażenia od Trucizny a także zatruwa cel |
Blind | statusowa | – | Oślepia cel, sprawiając, że jego ataki fizyczne mają dużą szansę na chybienie |
Blizzard | żywiołowa | Lód | Zaklęcie Lodu małej mocy, działa na pojedynczy cel |
Blizzara | żywiołowa | Lód | Zaklęcie Lodu średniej mocy, średnie obrażenia |
Blizzaga | żywiołowa | Lód | Najmocniejszy czar Lodu, zadaje znaczne obrażenia |
Break | statusowa | – | Zamienia pojedynczą istotę w kamień |
Confuse | statusowa | – | Wywołuje zamęt, a dotknięta nim postać zaczyna działać chaotycznie: atakuje przyjaciół, siebie i używa czasem cennych przedmiotów (np. Hero) |
Cure | wspomagająca | – | Przywraca niewielką ilość punktów zdrowia |
Cura | wspomagająca | – | Mocniejsza wersja Cure, przywraca średnią ilość punktów zdrowia |
Curaga | wspomagająca | – | Najpotężniejszy czar leczący, przywraca znaczną ilość HP |
Death | statusowa | – | Dotknięta czarem postać natychmiast ginie |
Demi | wspomagająca | – | Odbiera procentową ilość HP w zależności od maksymalnego poziomu zdrowia celu |
Dispel | wspomagająca | – | Anuluje działanie innych zaklęć wspomagających (jak na przykład Aura) |
Double | wspomagająca | – | Pozwala w ciągu tury skorzystać z dwóch czarów zamiast jednego |
Drain | wspom/status | – | Odbiera przeciwnikowi nieco HP, a część jest dodawana do punktów zdrowia rzucającego czar |
Esuna | wspomagająca | – | Usuwa wszystkie negatywne zmiany statusu |
Fire | żywiołowa | Ogień | Podstawowe zaklęcie Ognia, działa na pojedynczy cel |
Fira | żywiołowa | Ogień | Mocniejsza wersja Fire, średnie obrażenia |
Firaga | żywiołowa | Ogień | Najmocniejszy czar ognia, powoduje znaczne obrażenia |
Flare | bezżywiołowa | – | Bezżywiołowe zaklęcie, potężniejsza wersja Firagi |
Float | wspomagająca | – | Postać pod wpływem tego czaru unosi się w powietrzu |
Full-Life | wspomagająca | – | Przywraca poległych do życia z pełnym zdrowiem |
Haste | wspomagająca | – | Przyśpiesza licznik ATB, dzięki czemu postacie krócej czekają na swoją kolej |
Holy | żywiołowa | Holy | Nadaje się przede wszystkim do zwalczania Nieumarłych, |
Life | wspomagająca | – | Przywraca poległych do życia z małą ilością HP |
Meltdown | statusowa | – | Nakłada na cel status Vit0 i zwiększa otrzymywane przezeń obrażenia |
Meteor | bezżywiołowa | – | Przywołuje rój meteorytów, które ranią całą grupę |
Pain | statusowa | – | Jednocześnie nakłada na cel statusy: Poison Darkness Silence i Confuse |
Protect | wspomagająca | – | Redukuje obrażenia od ataków fizycznych |
Quake | żywiołowa | Ziemia | Wywołuje dość silne trzęsienie ziemi |
Reflect | wspomagająca | – | Tworzy wokół celu magiczne lustro, odbijające większość zaklęć |
Regen | wspomagająca | – | Stopniowo regeneruje utracone punkty zdrowia |
Scan | wspomagająca | – | Ujawnia słabe strony oraz aktualny stan HP celu |
Shell | wspomagająca | – | Redukuje obrażenia od ataków magią |
Silence | statusowa | – | Cel nie może rzucać zaklęć |
Sleep | statusowa | – | Usypia cel, który traci prawo do kolejki do momentu przebudzenia |
Slow | statusowa | – | Spowalnia licznik ATB, przez co postać dłużej czeka na swoją kolej |
Stop | statusowa | – | Zatrzymuje licznik ATB, postać stoi sparaliżowana |
Thunder | żywiołowa | Błyskawice | Podstawowy czar Błyskawic, działa na jeden cel |
Thundara | żywiołowa | Błyskawice | Mocniejsza wersja Thunder, średnie obrażenia |
Thundaga | żywiołowa | Błyskawice | Najpotężniejsze zaklęcie Błyskawic, znaczne obrażenia |
Tornado | żywiołowa | Wiatr | Mocny czar Wiatru, działa na całą drużynę |
Triple | wspomagająca | – | Pozwala w ciągu tury używać trzech zaklęć zamiast jednego |
Ultima | bezżywiołowa | – | Jedno z najpotężniejszych zaklęć w grze. Zadaje poważne obrażenia grupie |
Water | żywiołowa | Woda | Czar Wody średniej mocy, działa na jeden cel |
Zombie | statusowa | – | Zamienia wybraną istotę w Zombie, wrażliwe na magię i przedmioty związane z leczeniem |
3. Jeśli chcesz to mieć, zrób to sam/a
Ta część adresowana jest także do zaawansowanych Graczy, którzy szykują się na starcia z najsilniejszymi przeciwnikami (Omega Weapon, Ultimecia) i szukają sposobu maksymalizacji statystyk bohaterów. Obok stosowania odpowiednich Zdolności Postaci (Character Abilities), jak na przykład Mag Bonus, czy przedmiotów (Str Up), także podłączanie zaklęć pod konkretne atrybuty zwiększa ich wartość. Jak wiadomo – im lepsze zjunctionuje się czary, tym lepszy efekt, ale jak zawsze te potężniejsze zaklęcia jest trudno zdobyć. Wychodząc naprzeciw temu problemowi poniżej prezentuje sposoby na pozyskanie pożądanych czarów, przy zastosowaniu Menu Abilities.
Nazwa | Ilość | Menu Ability | Potrzebny przedmiot |
---|---|---|---|
Aero | 20 | T Mag-RF | Shear Feather |
Aura | 1 5 |
Supt Mag-RF | Aura Stone Fury Fragment |
Berserk | 5 20 |
ST Mag-RF | Magic Stone Steel Pipe |
Bio | 5 20 40 |
Wizard Stone Venom Fang Malboro Tentacle |
|
Blind | 1 30 |
ST Mag-RF | Eye Drop Ochu Tentacle |
Blizzard | 5 | I Mag-RF | M-Stone Piece |
Blizzara | 5 20 |
Magic Stone Arctic Wind |
|
Blizzaga | 5 20 |
Wizard Stone North Wind |
|
Break | 3 20 |
ST Mag-RF | Soft Cockatrice Pinnion |
Confuse | 20 | Betrayal Sword | |
Cure | 5 | L Mag-RF | M-Stone Piece |
Cura | 5 20 |
Magic Stone Healing Water |
|
Curaga | 5 10 20 |
Wizard Stone Tent Healing Mail |
|
Death | 1 20 30 |
Death Stone Dead Spirit Chef’s Knife |
|
Demi | 15 30 |
Time Mag-RF | Steel Orb Black Hole |
Dispel | 5 20 20 |
Supt Mag-RF | Magic Stone Wizard Stone Saw Blade |
Double | 20 | Time Mag-RF | Dragon Fin |
Drain | 30 20 |
ST Mag-RF | Ochu Tentacle Vampire Fang |
Supt Mag-RF | |||
Esuna | 5 5 20 |
Supt Mag-RF | M-Stone Piece Remedy Dragon Fang |
Fire | 5 | F Mag-RF | M-Stone Piece |
Fira | 5 100 |
Magic Stone Bomb Fragment |
|
Firaga | 5 20 100 |
Wizard Stone Red Fang Phoenix Pinnion |
|
Flare | 1 20 |
Flare Stone Inferno Fang |
|
Full-Life | 20 | L Mag-RF | Regen Ring |
Haste | 5 20 |
Time Mag-RF | Magic Stone Lightweights |
Holy | 1 20 |
L Mag-RF | Holy Stone Moon Stone |
Life | 20 | Life Ring | |
Meltdown | 10 | ST Mag-RF | Mystery Fluid |
Meteor | 1 5 |
Forbid Mag-RF | Meteor Stone Star Fragment |
Pain | 10 | ST Mag-RF | Curse Spike |
Protect | 1 30 60 |
Supt Mag-RF | Protect Stone Turtle Shell Giant Ring |
Quake | 20 | Time Mag-RF | Dino Bone |
Reflect | 20 100 |
Supt Mag-RF | Dragon Skin Glow Curtain |
Regen | 20 | Mesmerize Blade | |
Shell | 1 40 40 |
Shell Stone Barrier Rune Armlet |
|
Silence | 5 20 |
ST Mag-RF | M-Stone Piece Silence Powder |
Sleep | 20 | ST Mag-RF | Sleep Powder |
Slow | 5 20 |
Time Mag-RF | M-Stone Piece Spider Web |
Stop | 5 | Wizard Stone | |
Thunder | 5 | M-Stone Piece | |
Thundara | 5 20 |
T Mag-RF | Magic Stone Coral Fragment |
Thundaga | 5 20 |
Wizard Stone Dynamo Stone |
|
Tornado | 20 | Windmill | |
Triple | 100 | Time Mag-RF | Three Stars |
Ultima | 1 3 100 |
Forbid Mag-RF | Ultima Stone Energy Crystal Dark Matter |
Water | 20 50 |
I Mag-RF | Fish Fin Water Crystal |
Zombie | 2 20 |
L Mag-RF | Holy Water Zombie Powder |
W tym zestawieniu nie uwzględniłam trzech zaklęć: Apocalypse, Float oraz Scan, ponieważ należą do grupy tych, których nie da się otrzymać za pomocą zdolności Refine. Jedynymi sposobami na ich pozyskanie są: pobranie od przeciwnika lub z Draw Pointów – Apocalypse można zdobyć jedynie podczas walki z Ultmecia True (należy użyć Draw na Utlimecia Generator).
Słabe czary stopniowane, takie jak Fire można zamieniać na ich potężniejsze wersje. Poniżej przedstawiam schemat.
Słaby czar | Menu Ability | Średni czar | Menu Ability | Mocny czar |
---|---|---|---|---|
Blizzard (5 szt.) | Mid Mag-RF | Blizzara (5 szt.) | Hi Mag-RF | Blizzaga |
Cure (5 szt.) | Cura (5 szt.) | Curaga | ||
Fire (5 szt.) | Fira (5 szt.) | Firaga | ||
Thunder (5 szt.) | Thudara (5 szt.) | Thundaga | ||
Aero (10 szt.) | Tornado | |||
Double (10 szt.) | Triple |